Een turbo is een apparaat dat de kracht van een motor kan vergroten zonder gewicht toe te voegen, en ze worden steeds gebruikelijker op productie -benzine en dieselmotoren.
Turbo’s verbeteren de prestaties van een voertuig door extra lucht in de motor te dwingen, de efficiëntie te verbeteren en het koppel te vergroten. Ze dragen ook bij aan verbeteringen van brandstofverbruik en verminderde emissies.
Compressor
Compressoren zijn essentiële componenten van bijna elke machine, van auto’s tot koelkasten. Ze zijn er in enkele of multi-fase ontwerpen en kunnen worden aangedreven door elektrische motoren of interne verbrandingsmotoren (benzine).
Verplaatsingscompressoren zijn het oudste type compressortechnologie, met behulp van zuigers om lucht te comprimeren. Deze machines kunnen stationair of draagbaar zijn en werken bij lage RPM’s en decibelniveaus.
Turbocompressoren werken door de luchtsnelheid te verhogen en vervolgens opnieuw te verlagen om de druk te verhogen. Ze zijn energiezuiniger dan verplaatsingscompressoren en kunnen met hogere snelheden werken.
Niet-positieve en dynamische verplaatsingscompressoren gebruiken waaiers om lucht in hun kamer te trekken. Naarmate de bladen draaien, verhoogt dit de luchtdruk in de kamer en verlaagt het volume totdat deze in een opslagtank wordt gecomprimeerd.
Turbine
Een turbocompressor is een apparaat dat het vermogen verhoogt zonder toe te voegen aan het gewicht van uw voertuig. Het wordt vaak aangetroffen in krachtige sportwagens, maar kan ook worden gevonden in meer reguliere modellen.
Turbocompressoren werken door twee gasventilatoren (de turbine en compressor) op een enkele as te monteren. Zoals de ene ventilator draait, doet de andere dat ook.
Schacht
Een turbocompressor bestaat uit twee draaiende elementen: een turbine en compressor. Wanneer uitlaatgassen binnenkomen, draait de turbine de compressor en duwt lucht in de motor om brandstof te verbranden.
De turbine en compressor zijn verbonden via een as die draait terwijl de turbocompressor loopt. Ze rusten op lagers voor ondersteuning.
Bij hoge snelheden vertrouwen assen op vloeistof- of hydrodynamische lagers voor stabiliteit en veiligheid. Deze ondersteunen de as in een dunne laag olie die om hen heen circuleert om ze te koelen en wrijving te elimineren.
Ventiel
Kleppen zijn mechanische apparaten die worden gebruikt om de stroom vloeistoffen en gassen binnen een systeem of proces te reguleren. Ze zijn er in verschillende ontwerpen en kunnen worden gebruikt voor tal van toepassingen.
Kleppen zijn er in verschillende delen en maten. Het ontwerp van een klep zal bepalen hoe het opent en sluit.
Naast het basisontwerp kan de trim van een klep een belangrijke invloed hebben op de prestaties. Dit bestaat uit interne elementen die contact opnemen met de servicevloeistof en mogelijk al dan niet van hetzelfde materiaal worden gemaakt als de kleplichaam of motorkap. Materialen voor trim zijn typisch afhankelijk van stroommediumeigenschappen zoals chemische samenstelling, druk, temperatuur, stroomsnelheidssnelheidsviscositeit.